Revoluce? Evoluce!

Revoluce? Evoluce!

datum vložení => 2.5.2018 | Jízda

BMW M5 dostalo pohon všech kol – to byla jedna z důležitých zpráv ze světa BMW M loňského roku. Do okamžiku prvního svezení se mohlo jen odhadovat, zda je to krok správným, nebo špatným směrem, zda má správné M zůstat nekompromisním vozem se zadním pohonem, nebo ne. Teď je vše jasné, za volantem šesté generace M5 jsme strávili několik kol na okruhu v Estorilu a pak také projížďku na okolních silnicích. Jak to celé dopadlo?

Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

V posledních letech se mi zdá, že svět lidí, co mají rádi BMW M, se trochu rozdělil. Jedni zastávají nekompromisní přístup v podobě atmosférického motoru, manuální převodovky a zadního pohonu a druzí si prostě užívají nové modely, které jsou vždy rychlejší než ty předchozí. Na „eMkách“ jsem vyrostl a řídil jsem snad všechna, včetně poněkud speciálního M1, a vlastně docela chápu obě skupiny. Přiznám se, že jednotlivé argumenty vnímám hodně v souvislosti s časem, respektive dobou vzniku jednotlivých modelů. Nenapadlo by mě stěžovat si, že třeba M3 po své první generaci již nejsou tak ultimativní a spjaté se závodními sourozenci, nebrečel jsem, když se objevila převodovka SMG nejdříve v M3 a následně v M5, nebyl jsem zklamaný z údajně těžké M3 E92, ale ani z přeplňovaných M5 F10 a M3 F80. A vlastně i chápu příchod dvojice X5/X6 M, což je ale jiný příběh.

Když se zpětně ohlédnu za těmito změnami, vždy byly vynucené jak potřebou dále se vyvíjet, tak reálnými technickými možnostmi doby. Koncem devadesátých let a po přelomu tisíciletí zkrátka neexistovalo rychlejší řazení než s jedno-

spojkovými automatizovanými převodovkami. Osmiválec v M3 přinesl tolik výkonu navíc, že zvýšení hmotnosti snadno přebil. A přeplňování? Zajistilo snadnější využívání výkonu, umožnilo auta odlehčit a v neposlední řadě usnadnilo driftování. Každý krok má z dnešního pohledu smysl a dnes je možné s odstupem téměř obecně říci, že vývojáři a plánovači u BMW M dělali z dlouhodobého pohledu v naprosté většině případů dobrá rozhodnutí.

Ostatně podívejme se na jedno srovnání. V první polovině devadesátých let přišly na trh japonské rallyové speciály Subaru Impreza STI a Mitsubishi Lancer Evo s přeplňovanými dvoulitry s výkony, které u speciálních verzí atakovaly 300 koní. Subaru se této koncepce drží dodnes, jeho běžná verze má stále přeplňovaný čtyřválec s výkonem 300 koní, jenže dnes už nepatří mezi vozy, které by mohly prohánět M modely BMW, nebo dokonce Porsche, ale dnes soupeří s tak zvanými ostrými hatchbacky. Přesně tak by skončilo BMW M, když by se nevyvíjelo směrem k větším výkonům a dynamice.

Celý článek v magazínu BMW revue 1-2/2018